top of page

Philip Pullman: Zlatý kompas 7/10

V paralelním světě v Oxfordu žije dvanáctiletá Lyra Belacqua a její daemon - její duše v podobě zvířete. Každý člověk má svého daemona a každý je jiný. Pes, pták, had… Daemon má podobu podle toho, jakou má člověk povahu. V Lyřině světě žijí i další bytosti jako například medvědí kyrysníci nebo divoženky létající na borových větvích. Lyra s nimi putuje na sever, na Svalbard, aby zachránila kamaráda Rogera a další děti ze zajetí obávaných Vrahounů. A také, aby našla svého strýce lorda Asriela. Na cestu ji scholáři z Oxfordu vybavili alethiometrem, přístrojem podobným zlatému kompasu, který zjednodušeně řečeno ukazuje pravdu a předpovídá budoucnost.

Zlatý kompas jsem viděla nejdřív jako film s Nicole Kidman a Danielem Craigem v hlavních rolích. Na ČSFD nemá dobré hodnocení, ale mě se líbil moc. Příběh mě zaujal natolik, že jsem se rozhodla přečíst celou trilogii. Zajímalo mě, co bude dál. Trilogie od Philipa Pullmana se jmenuje „Jeho temné esence" a zahrnuje díly:

Zlatý kompas obsahuje pokračování, které se do filmu nevešlo. U zfilmovaných děl to není nic neobvyklého, ale tady to bylo malé překvapení na závěr, protože po prvních stránkách v knize bylo znát, že si dali záležet a ve filmu zachytili opravdu všechno. Film jen zkrátka skončil o pár stránek dřív. Prý proto, že Craig začal s natáčením Bonda a oni už nemohli pokračovat. Proto také nenatočili ani druhý a třetí díl. K nim jsem se dostala jen s knihou… o tom ale zase jindy.

Recenze: Když jsem nejdřív viděla film a teprve potom četla knížku, tak už mě tolik nebavila. Knížku totiž zfilmovali opravdu věrně. Snad jen závěr je jiný, nebo spíš pokračuje dál a namlsá na další díly… Je to originální a nádherné fantasy pro děti i dospělé. Pro ty, kteří by ale nechtěli číst další díly, doporučuju spíš film. 7/10


bottom of page